Zoekfilters
Geen verdere filters gevondenStudieboeken (4)
morgen verzonden
In verband met taal
Naar een gedeelde kennisbasis voor taalbewust hoger onderwijs
2023 || Paperback || Jacqueline van Kruiningen || Hogeschool Rotterdam
Taal speelt een belangrijke rol in de leerprocessen van studenten in het hoger beroepsonderwijs. Taal vormt ook een wezenlijk onderdeel van de beroepscompetenties van de hbo-professional. Vanuit dit besef besteden steeds meer hbo-opleidingen expliciet aan dacht aan de taalontwikkeling van hun studenten. De focus verschuift daarbij geleidelijk aan van een smalle naar een brede invulling van taalbeleid. Die bredere invulling kenmerkt zich door een curriculum-geïntegreerde aanpak, gericht op a...
Samen onderzoekend werken aan onderwijskwaliteit
Praktijkprofessionals aan het roer?
2023 || Paperback || Jeroen Rozendaal || Hogeschool Rotterdam
De scheiding tussen ‘denken’ en ‘doen’ die zich in het onderwijs heeft afgetekend, is een van de oorzaken dat docenten maar in beperkte mate écht aan het roer staan van onderwijskwaliteitsverbetering. In praktijkgericht onderzoek naar (aspecten van) onderwijskwaliteit worden zij vaak wel betrokken bij de vraagarticulatie, maar spelen zij verder vaak de tweede viool. Daardoor sluit het soort kennis dat wordt opgeleverd en de mate van transfereerbaarheid vaak niet aan bij wat de prakti...
Versterken van het curriculaire denken en werken binnen Hogeschool Rotterdam
De kracht van samenhang en verbinding
2023 || Paperback || Dominique Sluijsmans || Hogeschool Rotterdam
Opleidingsteams in het hoger beroepsonderwijs hebben een belangrijke opdracht. Zij werken elke dag met hart en ziel aan het vormgeven van een curriculum dat studenten kansen biedt een diploma te behalen binnen de nominale studieduur. Daarnaast voelen zij zich verantwoordelijk aan te sluiten bij de behoeften en verwachtingen vanuit verschillende belanghebbenden in de binnen- en buitenwereld. Hogeschool Rotterdam heeft als grote stads -hogeschool met een oriëntatie op en verantwoordelijkheid v...
Zelfregulerend leren gaat niet vanzelf
Maar hoe dan wel?
2023 || Paperback || Patrick Sins || Hogeschool Rotterdam
In deze openbare les werkt Patrick Sins toe naar de onderzoeksagenda van het lectoraat Leren, waarbij de aan het lectoraat verbonden expertisekring zichzelf één doel stelt: leraren en opleiders op basis van inzichten uit onderwijsonderzoek – evidence-informed dus – toerusten met kennis en vaardigheden om hun leerlingen of studenten effectief te ondersteunen bij het ontwikkelen en activeren van zelfregulerend leren.
Je mag verwachten dat onderwijs bijdraagt aan de kennisontwikkeling van...