Studieboeken (3)
maandag verzonden
Patiëntgericht communiceren in de ggz / Druk 3 (Geheel herzien)
2023 || Paperback || Remke van Staveren || Boom
Goede zorg begint bij goede communicatie
Goede, herstelondersteundende zorg begint bij goed communiceren. Je richt je daarbij op de cliënt of patiënt: wat is er met hem gebeurd? Wat heeft hij nodig? Je wilt contact maken, subtiel invoegen, écht luisteren naar de cliënt en zijn naasten, om vervolgens samen te werken aan diens herstel. Daarvoor moet je als hulpverlener echt zijn, empathie tonen en flexibel durven zijn. Soms ben je de redder in nood, andere keren een ondersteunende coach, ma...
maandag verzonden
Handboek psychosociale hulpverlening
2020 || Paperback || Roel Bouwkamp e.a. || Boom
Herzien en geactualiseerd
In dit volledig herziene en geactualiseerde standaardwerk beschrijven Roel en Sonja Bouwkamp de theorie en praktijk van de psychosociale hulpverlening, het brede gebied tussen de materiële hulpverlening en de gespecialiseerde psychiatrische zorg dat bijna driekwart van de problemen beslaat waarvoor cliënten hulp vragen.
Het handboek bestaat uit een theoriedeel (deel I), waarin inzichtelijk wordt gemaakt hoe psychosociale problemen ontstaan. Daarbij wordt vooral aa...
maandag verzonden
Oplossingsgerichte vragen / Druk 4
Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering
2018 || Paperback || Fredrike Bannink || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar
Banninks bestseller Oplossingsgerichte vragen: Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering heeft als doel gespreksvoering simpel en positief te maken in de (geestelijke) gezondheidszorg, het onderwijs, management, leidinggeven, coaching en mediation. Het beoogt cliënten te helpen een nieuw en beter leven op te bouwen.
Oplossingsgerichte gespreksvoering draait om het vinden van dat wat voor deze cliënt op dit moment in deze context werkt. Cliënten worden uitgenodigd anders te denken, hun g...