Nieuwe titels (4)
Een overzicht van nieuwe studieboeken die relevant zijn binnen het hoger onderwijs.
morgen verzonden
Kijk naar de context!
Hoe sociaal werkers bijdragen aan sociale verandering en empowerment.
2024 || Paperback || Lilian Linders e.a. || Coutinho
In een tijd waarin de uitdagingen op sociaal vlak alsmaar toenemen, is context-sensitief werken cruciaal. Kijk naar de context! geeft (toekomstige) sociaal werkers praktische handvatten en inzichten die onmisbaar zijn voor het aanpakken van structurele problemen in de samenleving en het versterken van de empowerment van hun cliënten.
In het boek wordt beschreven hoe professionals naast individuele casussen zich óók kunnen en moeten richten op collectieve actie om maatschappelijke problemen...
morgen verzonden
Stress-sensitief werken... Hoe dan?
Een praktische aanpak voor je gesprekken
2024 || Paperback || Joyce Bakker || Ekklesia
morgen verzonden
Straatcultuur
een effectieve aanpak van jeugdgroepen
2020 || Paperback || Patrick Smelt e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
Straatcultuur en hangjongeren zijn veelbesproken onderwerpen. Maar wat is straatcultuur nu eigenlijk? Wat voor effect heeft straatcultuur op hangjongeren? Hoe maak je contact met jeugdgroepen, en hoe ga je als professional om met straatcultuur en grensoverschrijdend gedrag?
Onderwerp van dit boek is de straatcultuur zoals jongeren die zelf beleven en leren vanaf het moment dat ze op straat hangen. Vanuit het perspectief van de straat vertaalt de auteur de straatcultuur voor mensen in het bero...
morgen verzonden
Jongeren met psychische problemen op weg naar een opleiding
Praktijkboek Begeleid Leren voor zorg- en onderwijsprofessionals
2024 || Paperback || Lies Korevaar e.a. || Coutinho
In onze samenleving is scholing een paspoort voor werk. Helaas zijn er steeds meer jongeren die door psychische problemen uitvallen en het onderwijs zonder diploma verlaten. Jongeren met psychische problemen op weg naar een opleiding biedt handvatten om jongeren met psychische problemen te begeleiden bij het verkennen, kiezen en verkrijgen van een (nieuwe) opleiding.
De auteurs maken daarbij gebruik van de methodiek Begeleid Leren, waarbij niet de psychische problematiek, maar de studiebelemm...