Zoekfilters
Studieboeken (6)
Regisseer je klas. Theorie (herwerkte uitgave)
Theorie bij het oefeningenboek klasmanagement
2023 || Paperback || Elke Struyf e.a. || Pelckmans
Dit boek is ontstaan uit lectuur en praktijk. We ambiëren om (toekomstige) leraren noodzakelijke kennis aan te reiken om effectieve klasmanagementvaardigheden te ontwikkelen. We zijn ervan overtuigd dat je kunt leren hoe je voor de klas moet staan. Een (wetenschappelijke) kennisbasis is volgens ons een eerste belangrijke stap in het ontwikkelen van de nodige competenties op dit vlak: weten wat je kunt doen en waarom én weten wat je het best vermijdt en waarom. Het boek zet de leraar aan tot...
Samen sterk in geïntegreerde leerlingenbegeleiding
Een gids voor onderwijsprofessionals
2020 || Paperback || Elke Struyf || Pelckmans || met inkijkexemplaar
Leerlingenbegeleiding omvat vele aspecten en er bestaan tal van interessante boeken rond specifieke topics. Tot op heden bestaat er geen boek dat leraren informeert over belangrijke kaders die in Vlaamse scholen gebruikt worden. Uit recent onderzoek blijkt dat de recente evolutie naar meer inclusief onderwijs scholen voor uitdagingen stelt. Scholen zijn op zoek naar efficiënte manieren om de begeleiding en ondersteuning voor leerlingen met (complexe) specifieke onderwijsbehoeften vorm te gev...
Regisseer je klas (herwerkte uitgave)
Oefeningen in klasmanagement
2022 || Paperback || Gilberte Verbeeck e.a. || Pelckmans || met inkijkexemplaar
Voor dit boek vertaalden de auteurs theoretische inzichten over klasmanagement in concreet oefenmateriaal. Elke oefening vertrekt vanuit authentieke situaties uit het secundair onderwijs en wil de leerkracht stimuleren om individueel of in groep over het eigen klasmanagement na te denken. De oefeningen zijn telkens voorzien van een korte theoretische duiding en sluiten af met suggesties van de auteurs.
Dat gaat van tips om ordeproblemen te voorkomen en orde te houden, reflecteren over mogelij...
Ontwikkelen van cognitief talent
Handboek voor onderwijsprofessionals
2021 || Paperback || Karine Verschueren e.a. || Acco || met inkijkexemplaar
Cognitief begaafde leerlingen hebben, net als andere leerlingen, recht op kwaliteitsvol onderwijs afgestemd op hun onderwijsbehoeften. Op die manier kunnen zij hun cognitieve talenten verder ontwikkelen en zich ten volle ontplooien als persoon. Vele scholen voelen zich dan ook aangesproken om de onderwijsbehoeften van deze leerlingen ernstig te nemen en naar een gepast aanbod te zoeken. Het doel van dit handboek is onderwijsprofessionals te ondersteunen in die zoektocht. In de onderwijsprakti...
Samen inclusief onderwijs!
Herstelgericht werken op school
2022 || Paperback || Anke de Boer e.a. || Acco
Het afgelopen decennium is er wereldwijd meer nadruk komen te liggen op het realiseren van inclusief onderwijs.
Met dit wetenschappelijk handboek inspireren de auteurs professionals binnen en buiten het onderwijs en laten ze zien dat er in kleine stappen toegewerkt kan worden naar de inclusie van leerlingen met intensieve en complexe ondersteuningsbehoeften. De onderwerpen die worden besproken (zoals competenties van de inclusieve leraar, differentiatie, samenwerking), leggen daar een belangr...
Lesson Study
Samen de klaspraktijk voor leerlingen verbeteren
2020 || Paperback || Kathleen Bodvin e.a. || Acco
Wil jij jouw onderwijs nog beter afstemmen op je leerlingen? Wil je samen met jouw collega’s aan de slag als onderzoeker in de eigen klaspraktijk? Bekijk lesgeven eens door een andere bril en start met Lesson Study.
Je vertrekt als team vanuit een concrete onderzoeksvraag en ontwerpt samen een onderzoeksles om de klaspraktijk voor (een groep) leerlingen te verbeteren. Je verzamelt data bij je leerlingen en vraagt je op basis daarvan af of het vooropgestelde doel bereikt is.
Lesson Study is ...