Zoekfilters
Studieboeken (9)
maandag verzonden
Wat werkt in de klas / Druk 7
didactische aanpak
2014 || Hardcover || Robert J. Marzano e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Voor ieder in het onderwijs die echt wil weten welke didactische aanpak de resultaten van de leerlingen aantoonbaar verbetert, biedt dit boek zicht op research uitkomsten, overzichten en beschrijvingen van wat werkt. De auteurs zetten tientallen jaren wetenschappelijke informatie om in heldere actieplannen voor de praktijk. Er blijken 9 soorten didactische aanpak te zijn die het leren van de leerling op hoger niveau brengen. Van elk van deze negen didactische strategieën wordt uitgelegd:
- ...
maandag verzonden
Starten met een Professionele LeerGemeenschap
PLG-teams in het onderwijs
2015 || Hardcover || Maarten Bruns e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Dit boek biedt docenten en schoolbestuurders een duidelijke houvast om aan de slag te gaan met professionele leergemeenschappen. De concrete aanpak geeft veel structuur, leidt tot zichtbare resultaten en maakt professionele leergemeenschappen daarmee tot een succes. Samenwerken doe je immers niet door bij elkaar te gaan zitten aan een tafel en gewoonweg te gaan praten. Het boek bevat allerlei praktische werkvormen die helpen om de uitwisseling effectief te laten verlopen met een focus op het ...
maandag verzonden
Formatief evalueren in de praktijk / Druk 2 (Heruitgave)
2019 || Hardcover || Dylan Wiliam e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Formatief evalueren heeft drie belangrijke kenmerken:
- Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren, en leerlingen weten dat ook.
- Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt.
- Je gebruikt die feiten om de leerling verder te helpen in zijn leerproces.
Dylan Wiliam is een autoriteit op het gebied van formatief evalueren. Met mede-auteur Siobhán Leahy licht hij in dit boek vijf kernstrategieën voor formatief evalueren toe. De strategieën zijn uitgewerkt in 24 praktische ...
maandag verzonden
Betrokkenheid!
de sleutel tot beter leven
2016 || Hardcover || Robert J. Marzano e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Betrokkenheid van leerlingen is niet iets wat toevallig ontstaat. De aandacht vangen is de eerste stap; leerlingen betrokken krijgen gaat nog een stap verder. Als leraar heb je daar zeker invloed op!
De Amerikaanse onderwijswetenschapper Marzano staat bekend om zijn publicaties waarin hij diepgaande onderwijsresearch vertaalt naar praktische toepassingen voor leraren en leidinggevenden in het onderwijs. In dit boek licht hij 16 concrete lesstrategieën toe om aandacht en betrokkenheid te creÃ...
maandag verzonden
Coaching & Reflectie in de klas
excellent worden en blijven
2014 || Hardcover || Robert J. Marzano e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Help leraren hun vaardigheden te verbeteren! Reflectie is essentieel om een steeds betere leraar te worden. Leraren kunnen hun onderwijsvaardigheden verbeteren als ze kritisch kijken naar hun manier van werken, als ze zichzelf haalbare doelen stellen en als ze focussen op oefening en feedback om deze doelen te halen. Dat vergt veel van een leraar. Bij een complexe taak als lesgeven is het bijzonder moeilijk om zonder enige hulp het hoogste niveau te bereiken en vast te houden.
Coaching is e...
maandag verzonden
10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken
Hoe je overtuigingen het schoolsucces positief kunnen beïnvloeden
2022 || Hardcover || Marita Weener || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin.
Denkkaders – je innerlijke overtuigingen – zijn bepalend voor je rol als schoolleider. Hoe je
denkt over de impact van de door jou gekozen leiderschapspraktijken heeft namelijk meer
e¬ ect op de prestaties van leerlingen dan die leiderschapspraktijken zelf.
Meer dan vijfentwintig jaar onderzoek naar Visible Learning leert ons dat schoolleiders
een belangrijke rol spelen bij het selecteren, implementeren en evalueren van effectieve
interventie...
maandag verzonden
Leren zichtbaar maken / Druk 3
2014 || Hardcover || John Hattie || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Het baanbrekende boek Visible Learning van John Hattie bevat de resultaten van meer dan vijftien jaar onderzoek waarbij miljoenen leerlingen zijn betrokken. Daarnaast bevat het de grootste verzameling van evidence-based onderzoek over wat feitelijk werkt op school om het leren te verbeteren.
Leren zichtbaar maken (Visible Learning for teachers) is de volgende stap. Het maakt die vernieuwende ideeën voor een volledig nieuw publiek toegankelijk. Het is geschreven voor studenten, voor aankomend...
maandag verzonden
Wat werkt: Pedagogisch handelen & klassenmanagement - beknopte uitgave / Druk 4
vier fundamentele strategieen
2014 || Hardcover || Robert J. Marzano e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Dit boekje is een beknopte uitgave van 'Wat werkt: Pedagogisch handelen & klassenmanagement en geeft een samenvatting van de essentiële informatie uit dit boek. Het beschrijft vier fundamentele strategieën voor pedagogisch handelen en klassenmanagement waarmee u het effectief managen van een klas in de vingers kunt krijgen. Met deze beknopte uitgave maakt u hier op een efficiënte manier kennis mee.
maandag verzonden
Coöperatieve Leerstrategieën - Beknopte uitgave / Druk 2
research, principes en de praktische uitwerking
2015 || Hardcover || Spencer Kagan || Bazalt Educatieve Uitgaven
In deze beknopte uitgave licht Dr. Spencer Kagan toe hoe u heel gemakkelijk de actieve betrokkenheid van leerlingen kunt vergroten met coöperatieve structuren.
De didactische structuren in dit boekje zijn meteen in te zetten in uw eigen situatie. Ook vindt u in vogelvlucht de principes van de werkwijze Coöperatieve Leerstrategieën van Spencer Kagan.
Gebruikt u zijn werkwijze en de uitgave Coöperatieve Leerstrategieën, dan heeft u met deze beknopte versie de hoofdpunten van de werkwijz...