Studieboeken (7)
morgen verzonden
In verband met taal
Naar een gedeelde kennisbasis voor taalbewust hoger onderwijs
2023 || Paperback || Jacqueline van Kruiningen || Hogeschool Rotterdam
Taal speelt een belangrijke rol in de leerprocessen van studenten in het hoger beroepsonderwijs. Taal vormt ook een wezenlijk onderdeel van de beroepscompetenties van de hbo-professional. Vanuit dit besef besteden steeds meer hbo-opleidingen expliciet aan dacht aan de taalontwikkeling van hun studenten. De focus verschuift daarbij geleidelijk aan van een smalle naar een brede invulling van taalbeleid. Die bredere invulling kenmerkt zich door een curriculum-geïntegreerde aanpak, gericht op a...
Samen opleiden
2017 || Paperback || Mariëlle Theunissen || Hogeschool Rotterdam
"Vergeet maar snel wat je op de lerarenopleiding hebt geleerd, in de praktijk gaat het heel anders", is een vaak gehoorde uitspraak. Op opleidingsscholen, waarin scholen en lerarenopleidingen intensief samenwerken bij het opleiden van studenten tot leraren, gaat deze uitspraak echter niet op.
In haar openbare les beschrijft lector Mariëlle Theunissen de manier waarop scholen voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs samenwerken met de lerarenopleidingen om aanko...
Samen onderzoekend werken aan onderwijskwaliteit
Praktijkprofessionals aan het roer?
2023 || Paperback || Jeroen Rozendaal || Hogeschool Rotterdam
De scheiding tussen ‘denken’ en ‘doen’ die zich in het onderwijs heeft afgetekend, is een van de oorzaken dat docenten maar in beperkte mate écht aan het roer staan van onderwijskwaliteitsverbetering. In praktijkgericht onderzoek naar (aspecten van) onderwijskwaliteit worden zij vaak wel betrokken bij de vraagarticulatie, maar spelen zij verder vaak de tweede viool. Daardoor sluit het soort kennis dat wordt opgeleverd en de mate van transfereerbaarheid vaak niet aan bij wat de prakti...
De betekeniseconomie
De waarde van verweven leven
2022 || Paperback || Kees Klomp || Hogeschool Rotterdam
We hebben in de afgelopen eeuwen de vruchten van het huidige economische systeem kunnen plukken. De wereldwijde ontwikkeling van welvaart is gepaard gegaan met ontegenzeggelijk positieve ontwikkelingen: de levensverwachting is hoger dan ooit, het percentage mensen dat leeft in armoede is lager dan ooit, meer mensen dan ooit hebben toegang tot schoon drinkwater en onderwijs en het gemiddelde inkomen is hoger dan ooit. Economische groei lijkt het ultieme recept voor een florerende wereld. Dat l...
Versterken van het curriculaire denken en werken binnen Hogeschool Rotterdam
De kracht van samenhang en verbinding
2023 || Paperback || Dominique Sluijsmans || Hogeschool Rotterdam
Opleidingsteams in het hoger beroepsonderwijs hebben een belangrijke opdracht. Zij werken elke dag met hart en ziel aan het vormgeven van een curriculum dat studenten kansen biedt een diploma te behalen binnen de nominale studieduur. Daarnaast voelen zij zich verantwoordelijk aan te sluiten bij de behoeften en verwachtingen vanuit verschillende belanghebbenden in de binnen- en buitenwereld. Hogeschool Rotterdam heeft als grote stads -hogeschool met een oriëntatie op en verantwoordelijkheid v...
Morele grip
Een theorie en agenda voor de bedrijfsethiek
2020 || Paperback || Jelle van Baardewijk || Hogeschool Rotterdam
De vrije markt is inmiddels overal en haar rol in onze samenleving en persoonlijke leven lijkt groter dan ooit. De voordelen daarvan zijn moeilijk te overschatten: we zijn rijker en hebben meer individuele vrijheid dan ooit tevoren. Tegelijkertijd lijkt er op veel vlakken iets uit de hand te lopen. Ongelijkheid neemt toe, veel mensen raken psychologisch in de problemen en er dreigt een ecologische crisis. En dan is er nog een coronavirus dat onze economie aan een stresstest onderwerpt. Volgen...
Zelfregulerend leren gaat niet vanzelf
Maar hoe dan wel?
2023 || Paperback || Patrick Sins || Hogeschool Rotterdam
In deze openbare les werkt Patrick Sins toe naar de onderzoeksagenda van het lectoraat Leren, waarbij de aan het lectoraat verbonden expertisekring zichzelf één doel stelt: leraren en opleiders op basis van inzichten uit onderwijsonderzoek – evidence-informed dus – toerusten met kennis en vaardigheden om hun leerlingen of studenten effectief te ondersteunen bij het ontwikkelen en activeren van zelfregulerend leren.
Je mag verwachten dat onderwijs bijdraagt aan de kennisontwikkeling van...