Natuurlijk zijn mooie woorden als integriteit en vertrouwen niet nieuw, net zoals begrippen als ‘de reputatie van de onderneming’, ‘het belang van de klant’ en ‘de integriteit van de financiële sector’. De kredietcrisis heeft echter laten zien dat achter deze woorden een belangrijke betekenis schuil gaat die opeens heel tastbaar is geworden.
Edgar Karssing maakt al meer dan 10 jaar inzichten uit de bedrijfsethiek concreet en hanteerbaar voor praktijkmensen. Bijvoorbeeld in het Tijdschrift voor Compliance en het Jaarboek Compliance. Het motto is steeds: de oplossing is het probleem niet! Karssing is teveel filosoof om meteen op zoek te gaan naar de oplossing. Wat is de vraag achter de vraag, wat is het echte probleem? Oplossingen bedenken is voor praktijkmensen hun core business. Een goede oplossing voor een verkeerd probleem is uiteindelijk een verkeerde oplossing. Dit is dus geen boek met antwoorden. Karssing plaatst problemen rondom ethiek, integriteit en compliance in perspectief en wijst oplossingsrichtingen aan. Vaak kan hij echter niet nalaten toch ook enkele praktische aanwijzingen te geven.
Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: ethiek, waarden en normen, de spiegeltest, liegen, smoesjes, de zes V’s van integriteitsmanagement, moresprudentie, benutten beroepstrots, moreel beraad, morele zwijgzaamheid, moreel leiderschap, managen vanuit vertrouwen en morele moed.
Edgar Karssing is als universitair hoofddocent verbonden aan het instituut voor bedrijfsethiek van Nyenrode Business Universiteit. Hij is winnaar van de Nationale Compliance Award 2010.