Resultaten (8)
maandag verzonden
Vroeg begonnen, veel gewonnen
Een onderzoek naar de langetermijneffecten van BoekStart
2022 || Paperback || Adriana G. Bus e.a. || Eburon
Sinds 2009 bieden bibliotheken BoekStart aan. Sinds 2022 doen alle bibliotheken in Nederland mee. Dit leesbevorderingsprogramma stimuleert ouders om te beginnen met voorlezen als hun kind nog heel jong is, omdat dit de taalontwikkeling van hun kind ten goede komt. Het in deze publicatie beschreven onderzoek laat zien dat die vroege start inderdaad belangrijk is. Vroeg voorlezen loont, niet alleen op jonge leeftijd, maar ook op de lange termijn: BoekStartouders geven hun baby’s en dreumesen ...
maandag verzonden
Digitaal lezen, anders lezen?
De technologische lees(r)evolutie in empirisch perspectief
2024 || Paperback || Niels Bakker || Eburon
De opkomst van schermmedia heeft ingrijpende gevolgen voor het lezen. Behalve dat digitale apparaten concurreren om de schaarse vrije tijd, brengen ze ook risico’s met zich mee voor de kwaliteit van het lezen. Cultuurcritici en wetenschappers waarschuwen dat de aandachtsspanne krimpt. Waar mensen teksten voorheen diepgaand doorgrondden, gebeurt dit tegenwoordig steeds vaker non-lineair, gefragmenteerd, vluchtig en oppervlakkig.
Deze publicatie bevat een proefschrift dat dergelijke aannames ...
maandag verzonden
Succesvol lezen in het onderwijs
2017 || Paperback || Roel van Steensel e.a. || Eburon || met inkijkexemplaar
Goed kunnen leren begint met goed kunnen lezen. Bij álle schoolvakken zijn leesplezier en leesvaardigheid van cruciaal belang. Niet alleen bij de taalvakken. Of het nou gaat om het oplossen van een verhalende rekensom, het stapsgewijs doorlopen van een practicum of het vinden van geografische informatie in De Bosatlas: bij al deze schooltaken ligt lezen aan de basis.
In Succesvol lezen in het onderwijs wordt ingezoomd op recent onderzoek naar de leesmotivatie en leesvaardigheid van leerlinge...
maandag verzonden
Lezen in beweging
Ontwikkelingen in leesbevordering, lees- en literatuuronderwijs, digitaal lezen en toetsing
2024 || Paperback || Jeroen Dera e.a. || Eburon
Het zijn roerige jaren voor de leesbevordering. Kinderen en jongeren lezen minder en hun leesmotivatie en leesvaardigheid nemen af. Vooral het ‘diep lezen’ staat onder druk. De urgentie om het tij te keren neemt toe, dat is ook terug te zien in de wetenschap.
Deze bundel laat aan de hand van vier onderzoeksthema’s zien dat lezen in beweging is. Die thema’s zijn:
* Ontwikkelingen op het terrein van de leesbevordering.
* Ontwikkelingen op het terrein van het digitale lezen.
...
maandag verzonden
Lezen doe je samen
Hoe kan leeshonger gestimuleerd worden?
2020 || Paperback || Mia Stokmans e.a. || Eburon || met inkijkexemplaar
Hoe wordt iemand een lezer en hoe blijft iemand lezen? Niet omdat het moet voor school, maar omdat het plezierig is. Dat kan alleen door positieve leeservaringen op te doen en dat lukt alleen met de hulp van anderen.
De (bijna) lezer en de ander staan centraal in dit boek. Mia Stokmans (Universiteit van Tilburg) heeft alles wat inmiddels uit onderzoek bekend is over leesdoelen, leesmotivatie en succesvolle leesbevordering vervat in wat ze ‘het leeshongermodel’ heeft gedoopt. Dit model bes...
maandag verzonden
Lekker lezen
Over het belang van leesmotivatie
2019 || Paperback || Eliane Segers e.a. || Eburon || met inkijkexemplaar
Leesbevordering staat of valt bij leesmotivatie. Een kind dat graag leest, leest meer en beter en grijpt daardoor ook in de toekomst sneller naar een boek. Motivatie is dus een belangrijke sleutel. Maar is die motivatie wel beïnvloedbaar? En hoe dan? Welke mogelijkheden zijn er om van een ongemotiveerde een gemotiveerde lezer maken?
Deze bundel biedt inspiratie om kinderen en jongeren aan het lezen te krijgen en te houden. Aan de hand van de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek geven ve...
maandag verzonden
Lezen stimuleren via vrij lezen, boekgesprekken en appberichten
Effecten van leesbevorderingsactiviteiten in het basisonderwijs en vmbo
2020 || Paperback || Lisa van der Sande e.a. || Eburon || met inkijkexemplaar
Lezen stimuleren via vrij lezen, boekgesprekken en appberichten bevat vier studies die zijn uitgevoerd in het kader van een evaluatie van het programma de Bibliotheek op school in het basisonderwijs en vmbo.
De eerste twee studies gaan in op de ingrediënten van de Bibliotheek op school voor het basisonderwijs en het vmbo. Leidt deelname aan het programma tot meer leesbevordering in de klas? Welke activiteiten ondernemen de docenten en leerlingen? Welke rol neemt het vrij lezen daarbij in? We...
maandag verzonden
De nieuwe lezer
Lezen in het digitale tijdperk
2021 || Paperback || Eliane Segers e.a. || Eburon || met inkijkexemplaar
Er wordt nog steeds gelezen, maar anders dan voorheen. Met name de jongere generaties besteden steeds minder tijd aan het lezen van boeken, e-boeken, tijdschriften en (online) nieuwsberichten. Jongeren lezen gemiddeld nog maar zo’n tien minuten per dag. Toch zijn zij dagelijks uren bezig met tekst; ze appen, mailen en volgen sociale media. En hoewel de leestijd van boeken daalt, is literatuur onverminderd zichtbaar.
Deze bundel laat zien hoe het medialandschap, en daarmee ook het lezen, ver...